• Active & Green
    • Mountains

Andar per castagne in Lombardia

Alcuni consigli per una gita o una rilassante passeggiata nella natura

Siamo in autunno e la splendida natura si tinge di giallo, rosso e arancione.

 

Subito ci vengono in mente il fumo che esce dai comignoli delle case e le giornate che pian piano si accorciano. Ma la regina dell’autunno è indubbiamente la castagna.

In Lombardia i boschi dove trovarle sono tantissimi, motivo sufficiente per trascorrere una giornata all’aria aperta, in famiglia o con gli amici, e portarsi a casa un “ricco bottino”!

 

Vi consigliamo qualche luogo per la raccolta:

•    Bergamo. In provincia di Bergamo consigliamo i boschi attorno al Canto Basso. In particolare la località di Albenza, frazione di Almenno San Bartolomeo. In questo caso approfittatene per una visita alla romanica Rotonda di San Tomè

•    Lago d’Iseo. Marone, una bella località sul Lago d’Iseo, ricca di castagneti. Nelle vicinanze si può ammirare uno dei paesaggi più caratteristici della Val Camonica: le Piramidi di Zone, formazioni rocciose alte fino a 30 metri.

•    Alta Brianza. In questa zona consigliatissimo per la raccolta delle castagne è il Parco di Montevecchia e della Valle del Curone. Da non perdere il borgo di Montevecchia e in particolare il punto panoramico del Santuario della Beata Vergine del Carmelo.

•    Varese. Qui suggeriamo i boschi di Brinzio alle pendici del monte Martica. Il percorso è molto semplice ed adatto alle famiglie con bambini, meta ideale per una giornata all’insegna della natura.

•    Valtellina. Particolarmente consigliata per i “buongustai” questa zona è molto conosciuta anche per i suoi castagneti. Rinomati quelli di Albaredo per San Marco, raggiungibile da Morbegno. Dopo la raccolta consigliamo una sosta per gustare una delle tante specialità locali.

•    Triangolo Lariano. Da oltre un millennio il castagno segna la storia , l'economia e il paesaggio di questa zona. Si possono raccogliere castagne a Barni dove si erge il colossale castagno "Castanum de Buncava", nelle selve di Rezzago e di Caglio o a Valbrona
 

On the same topic

Bouldering in Spriana

Spriana is one of the towns of Valmalenco. This is the ideal place for bouldering in spring or fall and is also great for kids, thanks to the park close to the bouldering area.
  • Active & Green
Boulder a Spriana

Oasis of San Giuliano Milanese

Urban oasis of San Giuliano Milanese: the demonstration of the green that wins in the middle of the cement.
  • Active & Green
Oasis of San Giuliano Milanese

The ReGiS: Network of Historic Gardens.

A Network for the enhancement and proper management of historic gardens and parks open to the public in Lombardy
  • Active & Green
The ReGiS: Network of Historic Gardens.

Varese Motorland

A land to explore on 2 wheels...
  • Active & Green
Varese Motorland

Livignese Park

Park of considerable environmental interest, for the naturalness of the typically alpine landscape and for the richness of the fauna patrimony.
  • Active & Green
Livignese park

Sempione park

  • Active & Green
Sempione Park

Montorfano oasis

Here is a forest reborn thanks to WWF: the Oasis of Montorfano, in the Municipality of Melegnano.
  • Active & Green
Montorfano Oasis

Lake Iseo

Visit Lake Iseo between art and nature.
  • Active & Green
Lake Iseo

Four curious places that enchant in Lombardy

Surprise yourself with authentic and singular places surrounded by fabulous views
  • Active & Green
Adobe stock Gaudi Grosio

Bergamo three small natural jewels: Val Vertova, Val Sedornia and Val Sanguigno

Off the beaten tourist track, but close to the Valle Seriana, there are three small valleys, just waiting to be discovered, either on foot or mountain bike
  • Active & Green
Bergamo tre piccoli gioielli naturali: Val Vertova, Val Sedornia e Val Sanguigno

Levadina

Walking in the Levadina Oasis of San Donato Milanese, an opportunity to spend an afternoon immersed in nature.
  • Active & Green
Levadina

The High Route of Valmalenco – 2nd stage

Rif Bosio (2086 m) - A Mastabbia (2077 m) - A Giumellino (1756 m) - Laghetti Sassersa (2369 m) - Passo Ventina (2675 m) Alpe Ventina (1960 m)
  • Active & Green
Laghi Sassersa

Swim away from the crowds in Lombardy

8 little-known destinations to swim in Lombardy
  • Active & Green
Swim away from the crowds in Lombardy

Gardens in Lombardy

The botanical gardens of Lombardy are real jewels to visit, so come on, what are you waiting for?
  • Active & Green
Gardens in Lombardy, discover what to see

Learn from nature in the lowlands of the Po Valley

Take a lesson, and much more, from the educational farms on the Lombardy Plains, learning about the environmental and cultural wealth of our countryside.
  • Active & Green
Natura maestra nella Bassa del Po

Valtellina Nascosta: third installment

Continuing our journey to discover the Hidden Valtellina, we present five more must-see destinations.
  • Active & Green
Valtellina Nascosta: third installment

Where to keep cool in Lombardy

If you are looking to cool down a little in the summer heat, here are a few suggestions.
  • Active & Green
Where to keep cool in Lombardy

Lombardy, land of spring waters

Fountains and springs, the natural oases of Lower Lombardy
  • Active & Green
Lombardy, land of spring waters

Bergamo Valle Imagna, a jewel just waiting to be discovered

A tiny natural jewel that still today preserves all the spirit of life in the mountains and the good flavours of food
  • Active & Green
Bergamo Valle Imagna, un tesoro tutto da scoprire

10 Good Reasons to Visit Sondrio

  • Active & Green
10 idee per visitare la Valtellina