• Active & Green
    • Mountains

Andar per castagne in Lombardia

Alcuni consigli per una gita o una rilassante passeggiata nella natura

Siamo in autunno e la splendida natura si tinge di giallo, rosso e arancione.

 

Subito ci vengono in mente il fumo che esce dai comignoli delle case e le giornate che pian piano si accorciano. Ma la regina dell’autunno è indubbiamente la castagna.

In Lombardia i boschi dove trovarle sono tantissimi, motivo sufficiente per trascorrere una giornata all’aria aperta, in famiglia o con gli amici, e portarsi a casa un “ricco bottino”!

 

Vi consigliamo qualche luogo per la raccolta:

•    Bergamo. In provincia di Bergamo consigliamo i boschi attorno al Canto Basso. In particolare la località di Albenza, frazione di Almenno San Bartolomeo. In questo caso approfittatene per una visita alla romanica Rotonda di San Tomè

•    Lago d’Iseo. Marone, una bella località sul Lago d’Iseo, ricca di castagneti. Nelle vicinanze si può ammirare uno dei paesaggi più caratteristici della Val Camonica: le Piramidi di Zone, formazioni rocciose alte fino a 30 metri.

•    Alta Brianza. In questa zona consigliatissimo per la raccolta delle castagne è il Parco di Montevecchia e della Valle del Curone. Da non perdere il borgo di Montevecchia e in particolare il punto panoramico del Santuario della Beata Vergine del Carmelo.

•    Varese. Qui suggeriamo i boschi di Brinzio alle pendici del monte Martica. Il percorso è molto semplice ed adatto alle famiglie con bambini, meta ideale per una giornata all’insegna della natura.

•    Valtellina. Particolarmente consigliata per i “buongustai” questa zona è molto conosciuta anche per i suoi castagneti. Rinomati quelli di Albaredo per San Marco, raggiungibile da Morbegno. Dopo la raccolta consigliamo una sosta per gustare una delle tante specialità locali.

•    Triangolo Lariano. Da oltre un millennio il castagno segna la storia , l'economia e il paesaggio di questa zona. Si possono raccogliere castagne a Barni dove si erge il colossale castagno "Castanum de Buncava", nelle selve di Rezzago e di Caglio o a Valbrona
 

On the same topic

Secret nature in Bergamo and Brescia

Hidden parks and botanical gardens, amidst old palaces and monasteries, to rediscover the bond between nature, history and art.
  • Active & Green
(Ph: I Mille)

A green escape in Milan

  • Active & Green
A green escape in Milan

Cool summer escapes

Between all its lakes and rivers, summer in Lombardy flows slowly, with enchanting landscapes to relax and cool off.
  • Active & Green
Val di Mello @inLombardia

Fly Fishing in Lombardy

  • Active & Green
Fly Fishing in Lombardy

Guide Valmalenco

In the Valmalenco Guides group you can find professionals who can accompany you on your adventures whether you are an expert, or simply dream of taking your first step.
  • Active & Green
Guide Valmalenco

Resegone and Piani d’Erna

A real mountain holiday. Chilling and fun for the whole family. Piani d'Erna and the most extreme climbs on the vertical rock walls of Manzoni's mountain
  • Active & Green
Il Resegone e i Piani d’Erna

Horse riding

  • Active & Green
Horse riding

Lombardy: spring has come to town

Spring flowers bloom on the balconies, terraces, window sills and in the gardens of Lombardy's towns and villages 
  • Active & Green
Lombardia: la primavera arriva in città

A summer at the summit

Backpack and discover the best treks and outdoor activities #inLombardia
  • Active & Green
Trekking in Lombardy

Il Fiore di Borgoratto Mormorolo

A new network of hiking trails in Oltrepò Pavese.
  • Active & Green
Il Fiore di Borgoratto Mormorolo

In search of the king of mushrooms

Mushroom hunting in Lombardy. Three foolproof destinations for gathering the most delicious porcini mushrooms: Valtellina, Val Brembana, and Val d'Intelvi
  • Active & Green
Andar per funghi in Lombardia

Valmalenco sports centers

Valmalenco offers all nature lovers and sports enthusiasts various facilities-sports centers, each with its own special features.
  • Active & Green
Valmalenco sports centers

12 blooms to see in Lombardy

With the arrival of spring, Lombardy is tinged with beautiful blooms. All to discover the most beautiful ones!
  • Active & Green
Blooms in Lombardy

Thousand-Year Larch Trail

The oldest tree in Lombardy can be discovered with an unusual hike among the breathtaking views of Valmalenco
  • Active & Green
Thousand-Year Larch Trail

A holiday in the heart of the Alps: Valmalenco

Holidays in nature and culture, hiking in the high mountains, right up to the glaciers where the deep silence lets you listen to the voice of the mountains
  • Active & Green
Una vacanza nel cuore delle Alpi: la Valmalenco

Unforgettable Experiences on Lake Maggiore

  • Active & Green
Unforgettable Experiences on Lake Maggiore

Train & Bike Valtellina

Discover Valtellina with the Train& Bike offer!
  • Active & Green
Train & Bike Valtellina

Rock climbing walls

The Campo dei Fiori crag is an open-air gym for all lovers of sports and alpine climbing.
  • Active & Green
Rock climbing walls

Visit to Val Gerola

  • Active & Green
Val Gerola

Sempione park

  • Active & Green
Sempione Park