• Active & Green
    • Mountains

Andar per castagne in Lombardia

Alcuni consigli per una gita o una rilassante passeggiata nella natura

Siamo in autunno e la splendida natura si tinge di giallo, rosso e arancione.

 

Subito ci vengono in mente il fumo che esce dai comignoli delle case e le giornate che pian piano si accorciano. Ma la regina dell’autunno è indubbiamente la castagna.

In Lombardia i boschi dove trovarle sono tantissimi, motivo sufficiente per trascorrere una giornata all’aria aperta, in famiglia o con gli amici, e portarsi a casa un “ricco bottino”!

 

Vi consigliamo qualche luogo per la raccolta:

•    Bergamo. In provincia di Bergamo consigliamo i boschi attorno al Canto Basso. In particolare la località di Albenza, frazione di Almenno San Bartolomeo. In questo caso approfittatene per una visita alla romanica Rotonda di San Tomè

•    Lago d’Iseo. Marone, una bella località sul Lago d’Iseo, ricca di castagneti. Nelle vicinanze si può ammirare uno dei paesaggi più caratteristici della Val Camonica: le Piramidi di Zone, formazioni rocciose alte fino a 30 metri.

•    Alta Brianza. In questa zona consigliatissimo per la raccolta delle castagne è il Parco di Montevecchia e della Valle del Curone. Da non perdere il borgo di Montevecchia e in particolare il punto panoramico del Santuario della Beata Vergine del Carmelo.

•    Varese. Qui suggeriamo i boschi di Brinzio alle pendici del monte Martica. Il percorso è molto semplice ed adatto alle famiglie con bambini, meta ideale per una giornata all’insegna della natura.

•    Valtellina. Particolarmente consigliata per i “buongustai” questa zona è molto conosciuta anche per i suoi castagneti. Rinomati quelli di Albaredo per San Marco, raggiungibile da Morbegno. Dopo la raccolta consigliamo una sosta per gustare una delle tante specialità locali.

•    Triangolo Lariano. Da oltre un millennio il castagno segna la storia , l'economia e il paesaggio di questa zona. Si possono raccogliere castagne a Barni dove si erge il colossale castagno "Castanum de Buncava", nelle selve di Rezzago e di Caglio o a Valbrona
 

On the same topic

Foliage in Lombardy

From Via Francigena to the Cadorna Line. Discover where to see the autumn colours in Lombardy
  • Active & Green
Via Francigena Corte Sant'Andrea Lodi

The High Route of Valmalenco – 7th stage

Rif Bignami (2382 m) - A Gembrè (2190 m) - A Val Poschiavina (2230 m) - Passa Canciano (2464 m) - Passo Campagneda (2601 m) - Rif. Cristina (2227 m)
  • Active & Green
Diga di Alpe Gera

From the metropolis to the province: Milan's top 10 monumental trees

In an area as rich in history as the Metropolitan City of Milan, there is no shortage of valuable green monuments.
  • Active & Green
From the metropolis to the province: Milan's top 10 monumental trees

Noci park

The Parco delle Noci, located in Melegnano, is one of the first Urban Oasis built in Italy.
  • Active & Green
Noci Park

Thousand-Year Larch Trail

The oldest tree in Lombardy can be discovered with an unusual hike among the breathtaking views of Valmalenco
  • Active & Green
Thousand-Year Larch Trail

Fontanili park

Parco dei Fontanili: the ideal place to live in the green and spend your free time.
  • Active & Green
Fontanili Park

Horse riding

  • Active & Green
Horse riding

Bergamo Valle di Scalve, nature, peace and quiet

  • Active & Green
Bergamo Valle di Scalve, tra natura e tranquillità

Gardens Brescia

Let yourself be enchanted by the splendor of the green and the thousand colors of the nature of the gardens of Brescia
  • Active & Green
Gardens Brescia, the greener side of Lombardy

Lago d'Iseo - Best trails

Discover Lake Iseo's best trails with the new trekking guide!
  • Active & Green
Lago d'Iseo - Best trails

Six destinations with surprises

A visit to Lombardy in the autumn means discovering plenty of surprises hidden in the foliage of the woods, lovely castles on the lakes, and city cathedrals, that give you immersive experiences with plenty of mystery and beauty.
  • Active & Green
Six destinations with surprises

On the wings of winter

In winter at the Parco del Mincio to spot flocks of migratory birds.
  • Active & Green
The Vallazza Natural Reserve

Train & Bike Valtellina

Discover Valtellina with the Train& Bike offer!
  • Active & Green
Train & Bike Valtellina

Cycling from Aprica to Val Belviso

  • Active & Green
Cycling from Aprica to Val Belviso

Le bine

You want to see the Lataste frog, one of the rarest amphibians in Europe, then come to the Le Bine nature reserve.
  • Active & Green
Le Bine

Oasis of San Giuliano Milanese

Urban oasis of San Giuliano Milanese: the demonstration of the green that wins in the middle of the cement.
  • Active & Green
Oasis of San Giuliano Milanese

Learn from nature in the lowlands of the Po Valley

Take a lesson, and much more, from the educational farms on the Lombardy Plains, learning about the environmental and cultural wealth of our countryside.
  • Active & Green
Natura maestra nella Bassa del Po

Nature in Lombardy: five landscapes to die for

  • Active & Green
Bellagio (CO) - Villa Melzi d’Eril

The most beautiful gorges!

The six most beautiful gorges to visit in Lombardy: those of Bellano and Nesso, the most famous, and the equally spectacular gorges of Caino, Cunardo, Val Taleggio and Via Mala
  • Active & Green
The most beautiful gorges in Lombardy - Bellano - discoveringbellano.eu

Artist’s giant benches

The hunt is on. Discover six of the brightly coloured, supersized Big Benches by Chris Bangle that are adding to the scenery in Lombardy.
  • Active & Green
Ph: I Mille