• Active & Green
    • Mountains

Andar per castagne in Lombardia

Alcuni consigli per una gita o una rilassante passeggiata nella natura

Siamo in autunno e la splendida natura si tinge di giallo, rosso e arancione.

 

Subito ci vengono in mente il fumo che esce dai comignoli delle case e le giornate che pian piano si accorciano. Ma la regina dell’autunno è indubbiamente la castagna.

In Lombardia i boschi dove trovarle sono tantissimi, motivo sufficiente per trascorrere una giornata all’aria aperta, in famiglia o con gli amici, e portarsi a casa un “ricco bottino”!

 

Vi consigliamo qualche luogo per la raccolta:

•    Bergamo. In provincia di Bergamo consigliamo i boschi attorno al Canto Basso. In particolare la località di Albenza, frazione di Almenno San Bartolomeo. In questo caso approfittatene per una visita alla romanica Rotonda di San Tomè

•    Lago d’Iseo. Marone, una bella località sul Lago d’Iseo, ricca di castagneti. Nelle vicinanze si può ammirare uno dei paesaggi più caratteristici della Val Camonica: le Piramidi di Zone, formazioni rocciose alte fino a 30 metri.

•    Alta Brianza. In questa zona consigliatissimo per la raccolta delle castagne è il Parco di Montevecchia e della Valle del Curone. Da non perdere il borgo di Montevecchia e in particolare il punto panoramico del Santuario della Beata Vergine del Carmelo.

•    Varese. Qui suggeriamo i boschi di Brinzio alle pendici del monte Martica. Il percorso è molto semplice ed adatto alle famiglie con bambini, meta ideale per una giornata all’insegna della natura.

•    Valtellina. Particolarmente consigliata per i “buongustai” questa zona è molto conosciuta anche per i suoi castagneti. Rinomati quelli di Albaredo per San Marco, raggiungibile da Morbegno. Dopo la raccolta consigliamo una sosta per gustare una delle tante specialità locali.

•    Triangolo Lariano. Da oltre un millennio il castagno segna la storia , l'economia e il paesaggio di questa zona. Si possono raccogliere castagne a Barni dove si erge il colossale castagno "Castanum de Buncava", nelle selve di Rezzago e di Caglio o a Valbrona
 

On the same topic

Greenway Voghera - Varzi

A green way towards the Appennines
  • Active & Green
Greenway Voghera - Varzi

On foot in Lombardy

8 itineraries to discover Lombardy on foot. From Lake Maggiore to Val Camonica, and from Pavia to the heart of Val Masino.
  • Active & Green
On foot in Lombardy

Sesto Calende

Sesto Calende: between history and nature.
  • Active & Green
Sesto Calende: gateway at Lake Maggiore, along Ticino river

Virtual trip to Lecco: nature and art

An online tour, through green landscapes and culture
  • Active & Green
Sentiero del Viandante

10 Good Reasons to Visit Sondrio

  • Active & Green
10 idee per visitare la Valtellina

Valmalenco sports centers

Valmalenco offers all nature lovers and sports enthusiasts various facilities-sports centers, each with its own special features.
  • Active & Green
Valmalenco sports centers

Ferrata del Torrione Porro

It is a moderate difficulty ferrata that develops in Valmalenco.
  • Active & Green
Ferrata del Torrione Porro

Visconti park

The medieval splendor come alive in today's Pavia.
  • Active & Green
Visconti Park

Discover the province of Varese

5 must-see places to visit in Varese
  • Active & Green
A dirt path crosses a rural landscape at sunset, surrounded by golden fields and green vegetation. To the right, there is a small stone chapel with a cross on its facade, while to the left, large trees can be seen under a cloudy sky illuminated by the warm colors of the sunset. The atmosphere is peaceful and serene, with the contrast between the golden light and the lengthening evening shadows.

Trekking with Alpacas

Alpacas la Foppa: the first alpaca farm in Valmalenco.
  • Active & Green
Trekking with Alpacas

Il Fiore di Borgoratto Mormorolo

A new network of hiking trails in Oltrepò Pavese.
  • Active & Green
Il Fiore di Borgoratto Mormorolo

The Park Colonie Padane is open!

Come and discover the park!
  • Active & Green
The Park Colonie Padane is open!

Art and Nature for a Digital Detox

November in Lombardy invites you to slow down, regenerate and discover offline experiences, with art, nature and picturesque villages.
  • Active & Green
@inLombardia

Spring in Valcamonica

4 ideas to enjoy the most sparkling season of the year in Val Camonica.
  • Active & Green
Signs of Spring at a Unesco Site

Cycling from Col d'Anzana to Val Fontana

  • Active & Green
Cycling from Col d'Anzana to Val Fontana

Unforgettable Experiences on Lake Maggiore

  • Active & Green
Unforgettable Experiences on Lake Maggiore

Teglio - Santa Maria - La Piana Promenade

Medium-easy route that winds from fields and chestnut forests to coniferous forests and pastures.
  • Active & Green
Teglio - Santa Maria - La Piana Promenade

Brescia Nature, taste and traditions: Val Sabbia

From multiple-day treks with night-breaks at mountain huts, to shorter walks open to all: a charming valley for all tastes set against the background of the little lake Idro
  • Active & Green
Brescia Nature, taste and traditions: Val Sabbia

Thousand-Year Larch Trail

The oldest tree in Lombardy can be discovered with an unusual hike among the breathtaking views of Valmalenco
  • Active & Green
Thousand-Year Larch Trail

Suzzara forest

An urban forest in the Municipality of Suzzara, created to recreate an environment typical of the Po Valley of the past.
  • Active & Green
Suzzara Forest