• Active & Green
    • Mountains

Andar per castagne in Lombardia

Alcuni consigli per una gita o una rilassante passeggiata nella natura

Siamo in autunno e la splendida natura si tinge di giallo, rosso e arancione.

 

Subito ci vengono in mente il fumo che esce dai comignoli delle case e le giornate che pian piano si accorciano. Ma la regina dell’autunno è indubbiamente la castagna.

In Lombardia i boschi dove trovarle sono tantissimi, motivo sufficiente per trascorrere una giornata all’aria aperta, in famiglia o con gli amici, e portarsi a casa un “ricco bottino”!

 

Vi consigliamo qualche luogo per la raccolta:

•    Bergamo. In provincia di Bergamo consigliamo i boschi attorno al Canto Basso. In particolare la località di Albenza, frazione di Almenno San Bartolomeo. In questo caso approfittatene per una visita alla romanica Rotonda di San Tomè

•    Lago d’Iseo. Marone, una bella località sul Lago d’Iseo, ricca di castagneti. Nelle vicinanze si può ammirare uno dei paesaggi più caratteristici della Val Camonica: le Piramidi di Zone, formazioni rocciose alte fino a 30 metri.

•    Alta Brianza. In questa zona consigliatissimo per la raccolta delle castagne è il Parco di Montevecchia e della Valle del Curone. Da non perdere il borgo di Montevecchia e in particolare il punto panoramico del Santuario della Beata Vergine del Carmelo.

•    Varese. Qui suggeriamo i boschi di Brinzio alle pendici del monte Martica. Il percorso è molto semplice ed adatto alle famiglie con bambini, meta ideale per una giornata all’insegna della natura.

•    Valtellina. Particolarmente consigliata per i “buongustai” questa zona è molto conosciuta anche per i suoi castagneti. Rinomati quelli di Albaredo per San Marco, raggiungibile da Morbegno. Dopo la raccolta consigliamo una sosta per gustare una delle tante specialità locali.

•    Triangolo Lariano. Da oltre un millennio il castagno segna la storia , l'economia e il paesaggio di questa zona. Si possono raccogliere castagne a Barni dove si erge il colossale castagno "Castanum de Buncava", nelle selve di Rezzago e di Caglio o a Valbrona
 

On the same topic

Discovering the lavender fields in Oltrepò Pavese

Not just Provence: lavender fields can also be found in Oltrepò Pavese.
  • Active & Green
Discovering the lavender fields in Oltrepò Pavese

Cool summer escapes

Between all its lakes and rivers, summer in Lombardy flows slowly, with enchanting landscapes to relax and cool off.
  • Active & Green
Val di Mello @inLombardia

Picnics in Lombardy

8 easy picnic places in Lombardy: On the beaches of our lakes, in the cool of the woods, or in the company of dinosaurs!
  • Active & Green
panorama sondrio

Gardens Pavia

Not just the city: a walk through botanic gardens and oasis for a green break
  • Active & Green
Gardens Pavia, discovering Lombardy

Alpe Meriggio, Alpe Campo Cervé and Casera Lake - Around Alpine Pastures

Albosaggia
  • Active & Green
Alpe Meriggio, Alpe Campo Cervé and Casera Lake - Around Alpine Pastures

The High Route of Valmalenco – 1st stage

Torre Santa Maria (frazione Ciappanico) - Alpe Piasci - Rif. Cometti (1720 m) - Arcoglio sup (2123 m) - Cima Bianca (2490 m) - Rif. Bosio (2086 m)
  • Active & Green
The High Route of Valmalenco – 1st stage

Snowshoeing in Valmalenco

Alpe Oro - Alpe Entova - Alpe Palù - Alpe Musella - Alpe Prabello - Lago di Chiesa
  • Active & Green
Ciaspolare presso l'Alpe Campagneda

Fly Fishing in Lombardy

  • Active & Green
Fly Fishing in Lombardy

Discover the province of Varese

5 must-see places to visit in Varese
  • Active & Green
A dirt path crosses a rural landscape at sunset, surrounded by golden fields and green vegetation. To the right, there is a small stone chapel with a cross on its facade, while to the left, large trees can be seen under a cloudy sky illuminated by the warm colors of the sunset. The atmosphere is peaceful and serene, with the contrast between the golden light and the lengthening evening shadows.

Levadina

Walking in the Levadina Oasis of San Donato Milanese, an opportunity to spend an afternoon immersed in nature.
  • Active & Green
Levadina

Valle Intelvi: 4 excursions in the land between two lakes

The Val d’Intelvi offers visitors some unmissable walking routes that are suitable for everyone to explore on foot or by bike
  • Active & Green
Valle Intelvi

Discover Sporty!

The Lombardy Region App dedicated to mountain sports and tourism enthusiasts
  • Active & Green
Snow hiking in Bormio

Under the ground, to discover the caves of Lombardy

On a trip to the caves of Lombardy
  • Active & Green
Under the ground, to discover the caves of Lombardy

Markets in bloom, in May in Lombardy

A guide to the most beautiful and interesting events with flowers and plants in Lombardy, including markets, exhibitions, workshops, courses and competitions.
  • Active & Green
Mercati in fiore, a maggio in Lombardia - franciacortainfiore.it

Valtellina Nascosta: second installment

Valtellina continues to surprise with its hidden corners and wonders.
  • Active & Green
Valtellina Nascosta: second installment

The trails of the Oltrepò Pavese

On foot, by bike, or on horseback to discover the Oltrepò Pavese
  • Active & Green
Comunità Montana Oltrepò Pavese

Galbusera bianca

Rediscover the taste of life slowly immersed in unspoiled nature, visit the Oasis of Galbusera Bianca.
  • Active & Green
Galbusera Bianca

Gardens Monza

Relax and nature among the rose gardens in Villa Reale of Monza and in the parks of the province.
  • Active & Green
Mete verdi lombardia

Teglio - San Martino - Murenken - St. Anthony walk.

  • Active & Green
Teglio - San Martino - Murenken - St. Anthony walk.

The High Route of Valmalenco – 3rd stage

Alpe Ventina (1960 m) - Forbicina (1656 m) - Val Sissone - Rif. Del Grande (2600 m) - Chiareggio (1612 m)
  • Active & Green
Salita in Val Sissone